Wat verandert er voor jou als adverteerder?
1. Je zichtbaarheid op meer informatieve zoektermen daalt
Campagnes die draaien op bredere zoekwoorden zoals “kindvriendelijke vakantie in Nederland” of “mooie natuurgebieden in Frankrijk” krijgen vaker te maken met AI Overviews. Resultaat: jouw advertentie verdwijnt naar beneden, of wordt helemaal niet meer getoond. Kijk je naar de 5 stages of travel die wij hanteren, dan ga je dit vooral in de Dream- en Planning- fase (waar oriënteren en inspireren centraal staan) zien we dan straks een daling in vertoningen en clicks. Dat heeft indirect impact op boekingen, je mist immers vaker een touchpoint, men denkt dan niet snel aan je. En daarnaast mis je websitebezoekers waardoor remarketinglijsten kleiner worden.
2. Performance Max en automation worden nóg belangrijker
Omdat AI Overviews vooral tekstuele zoekresultaten vervangen, wordt het belangrijker om ook zichtbaar te zijn op plekken waar je mensen eerder in hun reis raakt: YouTube, Discover, Display, Gmail.
Performance Max doet dat automatisch. Maar dan moet je wél zorgen dat je de juiste input geeft: goede afbeeldingen, video’s, doelgroep-signalen en duidelijke doelen. Daar schreven we eerder ook een blog over en we kunnen jullie vertellen: Google ziet dit als hét advertising product om zich de komende tijd in te ontwikkelen, mede om goed antwoord te kunnen geven op het veranderende online marketinglandschap.
3. Google test met advertenties in AI Overviews
En dit is er eentje om in de gaten te houden. Google test al met advertenties die in de AI-antwoorden zelf worden geplaatst. Denk aan een carrousel onder een AI-samenvatting of een highlight binnen de tekst. Het is nu nog klein, maar dit zou weleens een hele nieuwe veiling kunnen worden. In Nederland hebben wij dit nog niet voorbij zien komen maar zolang daar geld te halen valt is de kans zeer aannemelijk dat daar ruimte geveild wordt. Houd dit dus, net als ons, goed in de gaten.