Sinds de introductie van AI Overviews zien we een duidelijke stijging in impressies, maar óók verlies aan klikken. Vooral informatieve blogs die voorheen veel verkeer trokken, merken dit. Google Search Console toont momenteel alle bronnen die in een AI Overview genoemd worden standaard op positie #1. Tools als Ahrefs geven nu inzicht in de zoekwoorden waarbij je wordt genoemd in een AI Overview; een kans om hier actief op te sturen. Belangrijk om te weten: in Google Search Console is (nog) niet zichtbaar welk verkeer uit AI Overviews komt. Ook zijn AI overviews momenteel nog niet in alle landen uitgerold. Zo zien we ze nu pas langzaam verschijnen in Frankrijk.
AI Mode gaat nog een stap verder. Deze functie geeft gebruikers directe, door AI gegenereerde antwoorden op complexe vragen, inclusief vervolgvragen en visuele elementen zoals kaarten. De functie draait momenteel in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en India en is gebaseerd op Gemini 2.5. Het ondersteunt tekst, spraak én beeld. Zodra AI Mode breder wordt uitgerold, zal dit opnieuw een grote invloed hebben op zoekgedrag en click-through rates.