10x populair: waarom je goede mensen vertrekken, WeTransfer een no go & Instagram in zoekmachines

Lies van Hout


Waarom blijven je goede werknemers toch vertrekken, zelfs als je ‘alles goed doet’? En is WeTransfer een no go, sinds de aankondiging van hun nieuwe voorwaarden? Waar moet je dan op letten bij alternatieven? En nu Instagram-content beter vindbaar is in zoekmachines, kun je starten met optimaliseren. Hoe doe je dat? Dit – en meer – vind je in de top 10 best gelezen Frankwatching-artikelen van de maand juli.

“Ik snap het niet, wat doe ik verkeerd?” Het is een vraag die steeds meer werkgevers zich stellen als er weer een medewerker vertrekt. Je biedt een goed loon, organiseert teamborrels, biedt opleidingen en ontwikkelmogelijkheden. En tóch… kiest die jonge collega na drie jaar voor iets anders. Ondertussen blijft die andere vacature maandenlang open ondanks wervingscampagnes en recruiters. Je HR draait overuren, maar het personeelstekort blijft. “Wat is hier aan de hand?”, vraag je je af.

Anna Vermishyan vertelt je in dit artikel over de kloof tussen werknemers en werkgevers.

Vertrekkende collega

Een beetje van jezelf en een beetje van AI: moet je je dan betrapt voelen? Désirée Battjes vindt van niet, tenzij het om scripties of Frankwatching-artikelen gaat. 😉

Haar column over het gebruik van ChatGPT voor teksten en of het erg is om daarop ‘betrapt’ te worden, lees je hier.

Betrapt op ChatGPT

Bron: ChatGPT

WeTransfer kondigde op 23 juni 2025 aan de algemene voorwaarden te veranderen. Na wereldwijde ophef op social media over deze nieuwe voorwaarden hebben ze deze op 15 juli 2025 aangepast en vereenvoudigd. Maar is dat ook een geruststelling? Kunnen we alsnog veilig gebruikmaken van WeTransfer, of moeten we overstappen op een alternatief (en waar moet je dan op letten)?

Charlotte Meindersma vertelt je er alles over.

Terms & conditions

Bron: AIINUE / Shutterstock.com

Het aantal zoekopdrachten in ChatGPT is aanzienlijk gestegen, en de impact daarvan op traditionele zoekmachines is niet te negeren. Hoe hebben deze veranderingen invloed op jouw zichtbaarheid in opkomende AI-zoekmachines? En hoe zorg je ervoor dat je bedrijf niet achterblijft?

Rick Zuidbroek deelt 5 belangrijke inzichten uit een GEO-experiment, die je helpen om je voor te bereiden op de toekomst van SEO.

De kern van de 60/40-regel? Wil je je merk laten groeien én verkoop stimuleren, dan moet je je marketinginspanningen verdelen in ongeveer 60% merkbouw en 40% activatie. “En nee, dat is geen nice-to-have. Het is keihard onderbouwd met data.” Zegt Chris Laarman erover.

Volgens hem kan de 60/40-regel je performance redden, in dit artikel licht hij toe waarom.

Man bekijkt statistieken op zijn telefoon en laptop.

Zoals hierboven al eens benoemd: AI-tools zoals ChatGPT lijken ’traditionele’ zoekmachines geleidelijk te vervangen als go-to-informatiebron. Websitebezoeken nemen hiermee ook af. Betekent AI dan het einde van de website? Nee, zover is het nog lang niet, schrijft Michiel Henneke.

Integendeel: zeker als het om zakelijke websites gaat is eigen content belangrijker dan ooit. Daar noemt Michiel 4 redenen voor.

Laptopscherm met AI erop. Websites en AI

Je hebt het vast gehoord: content van bedrijfsaccounts op Instagram wordt sinds kort getoond in zoekmachines. Een goede aanleiding om jouw Instagram-profiel en -content te optimaliseren.

Cynthia Vaders deelt optimalisatie-tips.

Instagram bron: Luiza Kamalova / Shutterstock.com

Bron: Luiza Kamalova / Shutterstock.com

Iedereen roept het: ‘’AI gaat ons werk veranderen.’’ Toch gebeurt er op heel veel plekken nog niets. De tools zijn er. De cursussen zijn gevolgd. De dashboards staan vol data. En iedereen op de werkvloer blijft draaien op oude reflexen: controleren, plannen, rapporteren en herhalen.

Technologie en automatisering ‘kopen’ is niet voldoende. Zonder nieuwe skills, mindset en manier van werken verandert er namelijk nog steeds niks. Gedrag verandert niet door instructie, maar wel door leiderschap. Wat vraagt dit van jou als leider? Eline van Effrink vertelt erover in haar artikel.

Leider die training geeft over automatisering.

Instagram is het afgelopen halfjaar een nieuwe weg ingeslagen, met als doel het voor zowel nieuwe, als bestaande gebruikers makkelijker te maken om content te maken en bereik te genereren. Het platform komt ook steeds vaker met interessante functies.

Over de nieuwste functies geeft Julia Helmich een handige update.

Grafische afbeelding van een vrouw die op Instagram likes loopt.

AI-zoekmachines en generatieve platforms (zoals ChatGPT, Bing CoPilot, Google AI Overviews en Perplexity) geven antwoorden waarin jouw merk als bron kan worden getoond, of geheel onzichtbaar blijft. Dat roept een nieuwe meetvraag op: hoe vaak verschijnt een merk of pagina in dit soort antwoorden en hoe kun je die resultaten blijvend volgen?

In dit artikel ordent Cynthia Vaders een aantal meet- en monitoroplossingen, legt ze uit wat ze wel en niet meten en bied ze praktische richtlijnen voor marketing- en communicatieteams.

Zoeken in AI-zoekmachines

Bron: Thaspol Sangsee / Shutterstock.com

Dit was de top 10 van juli 2025. Ben je benieuwd naar de populairste artikelen van andere maanden? Die vind je hier.



Source link

Lees ook deze artikelen