De voordelen van brandname ads
- Behouden van controle – Je bepaalt welke boodschap gebruikers zien wanneer ze je merknaam zoeken. Dat is via de organische resultaten moeilijker;
- Voorkomen van concurrentie – Als je niet op je eigen merknaam adverteert, kunnen concurrenten dat doen en klikken van jou afpakken;
- Extra zichtbaarheid – Je kunt aanvullende sitelinks, promoties en USP’s tonen die organische resultaten niet altijd laten zien;
- Meer data in het Google Ads account – Die data komt anders via organisch binnen.
Binnen het voorbeeld van Prijsvrij zien we dat er heel wat extensies toegevoegd zijn, die zorgen voor een stukje behoud van de controle en voor extra zichtbaarheid. Concurrentie is er zo te zien niet, wel komt de data binnen in het Google Ads account. In het geval van Dormio beschermt het de zoekopdracht op een van de resorts en voorkomt het dat Center Parcs de eerste positie pakt. Ook de toppositie voor BungalowSpecials als reseller wordt tegengegaan.
De nadelen van brandname ads
- Kosten – Je betaalt voor klikken die je waarschijnlijk ook organisch had gekregen;
- Overlap met organisch verkeer – Als je al een hoge organische positie hebt, kunnen brandname ads onnodig budget verspillen;
- Afhankelijkheid van betaalde advertenties – Door altijd te bieden op je eigen naam, vergroot je mogelijk je afhankelijkheid van betaalde campagnes.
Als Prijsvrij het waard vindt kosten te maken voor de eerder genoemde voordelen dan is dit nuttig, zo niet dan worden er kosten voor niets gemaakt, de zoeker had anders namelijk via het eerste organische resultaat binnen gekomen. In het geval van Dormio zijn er geen nadelen en is het zaak in gesprek te gaan met de concurrenten. Het scheelt advertentiekosten wanneer ze niet aanwezig zijn, dan strijd je namelijk weer met de eerste organische positie, en dan ben je zelf.
De veiling is niet meer zoals “vroeger”
In de inleiding hadden we het al even over Performance Max, in 2022 schreven we een artikel over deze campagnevorm die inmiddels volledig de overhand heeft genomen. Naast dat dit campagnetype allerlei Google plaatsingen combineert (zoals Google Search, Youtube, Display enzovoort) laat het de zoekopdracht steeds meer los. Het gaat meer om de intentie van de gebruiker daarachter. En dan wordt het in het licht van brandnamecampagnes ineens interessant, want wij zien een duidelijke stijging van concurrentie in de veiling van brandname zoekopdrachten van onze opdrachtgevers. Er komen ineens een hoop kapers op de kust, een deel weet dat niet eens. En soms levert dat iets op zoals een overweging toch te switchen van vakantiepark of een stukje branding, maar vaak is de keuze al gemaakt. Dit heeft impact op reisorganisaties en vakantieparken, zij dienen immers de portemonnee verder open te trekken ter bescherming. Zie hier een voorbeeld van Vakantiepark het Timmerholt, die ineens 4 partijen in de veiling krijgt, waarvan alleen Bungalowspecials daadwerkelijk reseller is.