1. Search wordt steeds meer een gesprek
Wat hebben we geleerd?
Search verandert in een gesprek en gebruikers nemen dit gedrag aan. Zo verschijnt er meer social media content in de zoekresultaten en speelt ook de opkomst van AI een belangrijke rol. Mensen willen snel content vinden, of dat nu een TikTok-video is, een discussie op Reddit of een antwoord van een chatbot zoals ChatGPT. Het wordt hierdoor steeds moeilijker om op te vallen als blauwe link op de zoekresultatenpagina.
Korte video’s, fora en blogs maken het makkelijker om een antwoord op een vraag te vinden of in contact te komen met een merk, een creator of andere mensen. AI maakt het eenvoudig om vervolgvragen te stellen, terwijl Google daar minder goed in is. Bij Google moet je vaak meerdere aparte zoekopdrachten uitvoeren. ChatGPT geeft daarentegen een volledig gesprek met context. Ook blijken zoekopdrachten op Google gemiddeld veel korter te zijn dan die op ChatGPT.
Stel je voor dat je een reis wilt plannen en begint met zoeken op Google. Je moet dan afzonderlijk informatie opzoeken over vluchten, accommodaties en activiteiten. Dat betekent dat je als gebruiker meerdere keren moet zoeken en op verschillende websites moet klikken om alle informatie te verzamelen. Bij ChatGPT krijg je in één keer een overzicht met alle onderdelen. Misschien moet je de informatie nog wat aanpassen of verfijnen, maar in het algemeen leidt het sneller tot een besluit, zoals het boeken van de reis.
Tijdens BrightonSEO werd genoemd dat bezoekers die via ChatGPT op websites komen, meer betrokken zijn en gemiddeld langer blijven. Verkeer vanuit grote taalmodellen zoals ChatGPT wordt zelfs gezien als kwalitatiever dan verkeer via Google. Hoewel de manier waarop deze modellen content vermelden nog niet perfect is en de customer journey soms wat minder vloeiend verloopt, lijkt dat voor gebruikers geen probleem. Ze blijven het gebruiken.
Wat kun je doen met deze learning?
Jouw gast past zich aan, dus jij ook!
- Zorg dat je meebeweegt met het veranderende zoekgedrag. Een eerste stap is het optimaliseren voor zoekmachinebots. Tegenwoordig is het mogelijk om specifieke bots van grote taalmodellen (LLMs) via Robots.txt toegang te geven tot je website. Er komt zelfs een standaard op, llms.txt, waarmee je je content beter toegankelijk kunt maken voor deze AI-systemen. Deze technieken zijn nog nieuw en de daadwerkelijke impact moet zich nog bewijzen, maar het is verstandig om de ontwikkelingen in de gaten te houden.
- Schrijf daarnaast voor AI-zoekmachines. Dat betekent: gebruik natuurlijke taal, vermijd keyword stuffing en zorg dat je teksten natuurlijk en prettig leesbaar blijven. Varieer in zinslengte en structuur om je content aantrekkelijker te maken. Zorg ook voor een heldere vraag-en-antwoordstructuur in je teksten. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een FAQ-sectie.
- Maak daarnaast gebruik van structured data, houd virale vragen in de gaten, werk je content regelmatig bij en controleer of en hoe jouw merk genoemd wordt in AI-antwoorden. Zo vergroot je de kans dat jouw content wordt opgepikt door AI-modellen zoals ChatGPT.
- Lees ook learning #3 om meer te weten te komen over social search en hoe je hierop kan inspelen.
→ Lees ook onze blog over ranken in AI chatbots.
2. Een bekende merknaam zorgt voor hogere rankings
Wat hebben we geleerd?
Merkvermeldingen en een hoog zoekvolume op je merknaam zijn sterke indicatoren van je autoriteit. Autoriteit is een belangrijk onderdeel van E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) en heeft veel invloed op je rankings. Dit geldt niet alleen voor Google, maar ook voor grote taalmodellen zoals ChatGPT. Daarom is het cruciaal om actief te werken aan je merkbekendheid. Hoe sterker je merk, hoe groter de kans dat je hoger scoort in zoekresultaten én in AI-antwoorden. Merksignalen helpen namelijk ook bij het beter positioneren van je content in LLMs.
Hoe vergroot je op een slimme manier je merkbekendheid?
Tijdens de conferentie kregen we meerdere praktische tips om je merkbekendheid te versterken:
- Laat anderen over je schrijven en de juiste context meenemen. Zorg dat externe partijen of personen die over jouw bedrijf schrijven altijd jouw bedrijfsnaam combineren met wat je doet. Bijvoorbeeld in een citaat: “Een AI-model baseert zijn antwoorden op goed gestructureerde en natuurlijk geschreven content,” aldus Red Online Marketing, een online marketingbureau gespecialiseerd in de reis- en recreatiebranche. Een backlink is dan zelfs niet eens noodzakelijk.
- Gebruik je belangrijkste zoekwoord in combinatie met je merknaam in de alt-tekst van je logo op je website. Dit is een eenvoudige manier om meer semantische duidelijkheid aan zoekmachines te geven.
- Zorg dat mensen actief naar je zoeken, en dat ze je ook echt vinden. Werk dus aan je zichtbaarheid en herkenbaarheid. Wanneer iemand je merknaam intypt, moet je aanwezig zijn met relevante en overtuigende content.
- Gebruik Google Search Console om te checken op confirmation bias. Kijk waar je al genoemd wordt, welke zoekopdrachten naar jou leiden en wat mensen in reviews over je zeggen. Speel hierop in en gebruik dit in je voordeel.
- Werk actief aan je Google Business Profile. Voeg regelmatig nieuwe foto’s toe, plaats video’s, houd je openingstijden up-to-date en vermeld indien van toepassing ook je lokale naam. Vergeet ook andere bedrijfsprofielen niet, zoals Apple Business Connect.
- Ga aan de slag met social search. Mensen zoeken steeds vaker via social media. Lees meer hierover in learning #3.
3. Het belang en de opkomst van social search
Wat hebben we geleerd?
Gen Z gebruikt Google steeds minder. Hoewel Google nog steeds een belangrijk kanaal is, brengen mensen, en vooral jongeren, hun tijd vaker door op andere platforms. Tijdens die tijd worden ze via de algoritmes van sociale media blootgesteld aan onderwerpen waar ze eerder interesse in hebben getoond of die aansluiten bij hun voorkeuren. Waar je bij Google actief iets moet opzoeken, komt de content op social media vanzelf naar je toe. Dat maakt het gemakkelijker om een aankoop of boeking te stimuleren.
Daarnaast draagt het gebruik van meerdere kanalen bij aan je E-E-A-T. Door content te verspreiden via verschillende kanalen kun je je overtuigingskracht versterken met authenticiteit en tastbare voorbeelden uit de praktijk. Laat zien dat je over kennis beschikt, dat je merk betrouwbaar is en dat anderen positief over je zijn. Denk aan video’s van echte klanten, reviews, of consistente interactie met je doelgroep.
SEO is dus niet dood, maar de klassieke drie pijlers zijn wel aan vernieuwing toe. In plaats van techniek, content en autoriteit, draait het nu om zichtbaar zijn, waarde bieden en je stem laten horen (Visible, Valuable en Vocal). Zorg dat de juiste mensen je zien, je herkennen als expert en je aanwezigheid binnen je niche opmerken. Lever content die informeert, inspireert of vermaakt. Deel je verhaal en visie, en wees actief onderdeel van het gesprek binnen jouw industrie.
Start met werken aan social search!
Er zijn veel manieren om social search in jouw voordeel te laten werken. Tijdens BrightonSEO werden een aantal tips van experts gedeeld:
- Houd rekening met belangrijke rankingfactoren op sociale media: videobetrokkenheid, het percentage van de video dat wordt uitgekeken, hashtags, videobeschrijving, populaire challenges en geluiden, betrokkenheid bij het account en videokwaliteit. Dit betekent dat je de aandacht binnen de eerste paar seconden moet grijpen. Een goede aanpak is vaak om direct een oplossing te bieden voor een probleem of frustratie van je doelgroep.
- Gebruik tools om social search beter te benutten. Zo kun je bijvoorbeeld met Glimpse achterhalen op welk platform mensen zoeken naar een bepaald zoekwoord. Voor keyword research kun je gebruik maken van specifieke tools voor sociale media. Denk aan RiteTag voor hashtags op Instagram of Vidiq voor YouTube.
- Optimaliseer je social media kanalen voor SEO. Denk aan strategische hashtags, beschrijvingen met zoekwoorden en reactie geven op engagement op TikTok. Voor YouTube kun je gebruikmaken van titels met zoekwoorden, hoofdstuk tijdcodes en een uitgebreide beschrijving.
- Gebruik een slimme distributiestrategie om zichtbaar te blijven. Plaats niet te vaak, want dit werkt juist averechts met het algoritme. Denk aan bijvoorbeeld één reel per week en om de dag een story. Consistentie is hierin echt de sleutel. Hergebruik je content. Zet een video bijvoorbeeld om in een LinkedIn-carrousel. Je kunt hetzelfde stuk content aanpassen en geschikt maken voor elk kanaal.
- Speur trends op voordat ze trending worden. Kijk bijvoorbeeld naar nieuwe zoekwoorden met een laag zoekvolume of gebruik websites zoals buzzabout.ai om trends vroegtijdig te signaleren.
- Werk met micro-influencers. Veel kleine vermeldingen van je merk zijn effectiever dan één grote influencer die over je praat. Nog beter: ontdek wie relevant is binnen jouw niche en werk met die personen samen.
→ Lees ook de blog die we eerder schreven over SEO voor TikTok.
4. Neuromarketing voor SEO
Wat hebben we geleerd?
Ons brein werkt op een interessante manier. Wat onze aandacht trekt, zijn onder andere relevantie, elementen die onze verwachtingen doorbreken, beweging, geluid en gezichten. Dit zijn elementen die je niet alleen op je website kunt inzetten, maar juist ook voordat iemand je website bezoekt.
Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van emoji’s in je meta titels of meta beschrijvingen, of aan het toepassen van negatieve superlatieven zoals “nooit” of “slechtste”. Natuurlijk ga je niet zeggen dat je het slechtste vakantiepark hebt, maar je kunt wél spelen met taal op een slimme en creatieve manier. Bijvoorbeeld: “Waarom je dit nooit moet missen tijdens je verblijf”.
Wat kun je doen met deze learning?
Om de doorklikratio (CTR) van je website te verhogen, kan het interessant zijn om te starten met A/B-testen van het gebruik van emoji’s of negatieve superlatieven in je meta titles en meta beschrijvingen. In een wereld waarin zero-clicks steeds gebruikelijker worden, kan dit juist een slimme manier zijn om toch de aandacht te trekken en gebruikers te verleiden om wél door te klikken.
5. Maak gebruik van AI en automatisering in je SEO-werk; het maakt je leven een stuk makkelijker
Wat hebben we geleerd?
Er zijn veel verschillende manieren om AI en automatisering in te zetten voor SEO. De snelle ontwikkelingen op dit gebied kwamen in veel presentaties tijdens BrightonSEO uitgebreid aan bod. De belangrijkste boodschap: kijk verder dan alleen het gebruik van chatbots. Verdiep je in het opzetten van AI Agents die taken kunnen automatiseren, zoals het automatisch schrijven van meta beschrijvingen of het genereren van alt-teksten. Er werden diverse tools genoemd om dit mogelijk te maken, met als toppers onder andere make.com en Zapier.
Hoewel het belang van een menselijke blik bij het creëren van content ook werd benadrukt, zijn er volop mogelijkheden om samen te werken met AI en zo je werk efficiënter en eenvoudiger te maken.
Wat kun je doen met deze learning?
De belangrijkste les is dat het gebruik van AI helemaal niet moeilijk of eng hoeft te zijn. Begin met een taak die je vaak uitvoert en die repetitief is. Kijk vervolgens of je die taak met behulp van AI sneller of makkelijker kunt maken. Kleine stappen kunnen al snel veel tijd besparen.